In 3 stappen een succesvol online marketingplan in 2017!

Het klinkt misschien bekend; aan het begin van het jaar ga je enthousiast van start met jouw online marketingideeën en ambities. Zo heb je vast een website die je van tijd tot tijd aanpast met nieuwe content. Misschien plaats je jouw acties en nieuwtjes op Facebook of adverteer je er op. Je “zit” vast al op LinkedIn of andere zakelijke netwerken. Misschien blog je of heb je zelfs een nieuwsbrief. Geloof me dat is al heel wat!

Toch kun je na een tijdje het idee hebben dat het je heel veel tijd kost. Of je weet eigenlijk niet meer wat je nou aan het doen bent of waarom en je denkt: hoe maak ik dit online verhaal van mij nog succesvol? Je wilt niet ‘opgeven’, want je weet hoe belangrijk online marketing is en je hoort ook wel eens de gouden verhalen van anderen. Hoe doen zij dit?, vraag je jezelf af. Het antwoord is simpel en doeltreffend: ze hebben een degelijk en consistent online marketingplan!

Een online marketing jaarplan mét succes in 3 stappen!

Online marketingplannen zijn er in vele soorten en maten. Ik heb heel veel lange, maar ook korte varianten voorbij zien komen. Eén ding viel me in al deze plannen op: het zijn steeds 3 dezelfde stappen die voor het succes op lange termijn zorgen. Niet meer dan drie?, hoor ik je denken. Ja! Er zijn maar 3 stappen nodig die een goede basis leggen voor ieder online marketingplan. Als je deze stappen volhoudt, werpt dat op langere termijn zijn vruchten af.

Over welke 3 stappen heb ik het

Stap 1 = DOELEN stellen! Semi-Strategisch niveau
Als je geen doelen stelt, geen strategie hebt, weet je niet waar je naartoe werkt. Zonder doel doe je het er maar ‘bij’ en krijgt je online marketing geen serieuze kans. Een doel heb je nodig om je koers te bepalen. Een doel motiveert.

Jouw doelen, die bepaal jíj. Schrijf alle doelen op die je maar kunt bedenken.
Dit werkt het beste als je gebruikmaakt van een marketing communicatiemodel (MarComModel). Een van de bekendste is het model Weten / Vinden en Doen. Wat wil je graag wat jouw potentiële doelgroep van je weet, wat moeten ze van jou vinden en wat wil je dat ze doen? (‘Iets kopen graag?!’)
Bijvoorbeeld: ik wil meer naamsbekendheid (= Weten), ik wil een groter netwerk dat geïnteresseerd is in mijn artikelen (= Vinden) en ik wil dat er meer boekjes via mijn website worden gedownload (= Doen).

Welke doelen hebben voor jou op dit moment de meeste prioriteit?
Schrijf deze zo concreet mogelijk uit. Bedenk daarna met welk online marketinginstrument je dit doel online gaat behalen. Bijvoorbeeld je website, je nieuwsbrief, social media, blog, online adverteren of sociale netwerken.

Dus stel: je doel is meer (spontane) naamsbekendheid (Doel Weten) en daarvoor wil je Twitter inzetten. Maak het zo concreet mogelijk: over 3 maanden wil ik 25 Twitter-volgers hebben die een potentiële klant of fan van me zijn (als je alleen maar mensen lukraak gaat volgen, levert dat niet veel op).

Let op, je kunt en hoeft niet alles (tegelijk en ineens) te doen. Durf te kiezen. Sterker nog KIES!

Stap 2 = de ACTIES: kleine (tussen)stappen om je doelen te behalen – Tactisch niveau
Schrijf voor ieder doel op wat je moet doen om het te behalen. Je deelt het (schijnbaar) grote doel dus op in kleine acties.

Hierdoor wordt een doel concreet, overzichtelijk en haalbaar, en minder ‘groot of eng’. Je bevindt je nu op het tactisch niveau. Kijk nu ook of het eerder gekozen online marketinginstrument nog wel zo goed past. Naarmate je plan meer vorm krijgt, kunnen je eerdere keuzes uiteraard veranderen (zelfs nog als je al bij stap 3 bent).
Stel dat je het doel meer naamsbekendheid (Doel Weten) ook wilt bereiken door middel van Linkedin. Je kunt dan bijvoorbeeld de volgende acties opschrijven om dit te behalen:

– Ik post minimaal iedere 2 weken een nieuw bericht op de homepagina van mijn profiel, het liefst een artikel of verwijzing naar eigen content;
– Een tot twee keer in de week ‘like’ ik een bericht wat ik echt leuk of vakinhoudelijk interessant vindt of een bericht van iemand waar ik fan van ben.

Stap 3 = een KALENDER mét geplande acties! – Operationeel niveau
Op een kalender (overzichtelijk) of in je agenda schrijf je jouw acties per dag, week, maand, kwartaal of jaar.

Dit geeft overzicht en een ‘gevoel van verplichting’ (deze stap heet niet voor niets het operationele niveau). Kijk ook even of je iets kunt doen op een speciale dag zoals Moederdag, Bevrijdingsdag, Kerst of een verjaardag. Misschien is er nog leuk bedrijfsnieuws tussendoor zoals een jubileum of een collega die meedoet aan een belangrijke innovatiewedstrijd?

En dan ….. meet, pas aan en houd vooral vol!
Na verloop van tijd kun je aan verschillende cijfers aflezen wat je inspanningen opleveren (bijvoorbeeld Google Analytics voor je website of de statistieken in Facebook). Je ziet wat goed en niet goed gaat en je hebt er ook vast al wel een gevoel over. Maak dan aanpassingen of laat iets voor wat het is. Veel ondernemers die ik adviseer, vergeten deze laatste optie maar ook dit kan een weloverwogen keuze zijn. Ook hier geldt: maak keuzes!

Probeer het eens uit en pas deze 3 stappen voor langere tijd toe. Je zult zien dat ook jouw online marketingplan hiermee eerder succesvol wordt. En met een to-do-agenda met overzichtelijke taken krijg je veel meer houvast en plezier en kun je er gemakkelijker de tijd voor vinden. En, zoals ik altijd aangeef, neem als basis hiervoor weer jouw (lange termijn) strategie en financiële cijfers voor dubbel succes.

Wil je hier meer over leren, heb je behoefte aan meer tips en voorbeelden en wil je zo snel mogelijk hiermee aan de slag? Neem contact met ons op dan helpen we je verder!