Het eerste contact met uw organisatie is vandaag de dag in de meeste gevallen uw corporate website. 55 tot 77% van tijd dat bezoekers op uw website verblijven is vervolgens op de biografie /about-us/over ons pagina’s. Jammer genoeg wordt deze belangrijke plek op uw website in de meeste gevallen niet ten volle benut.

Over ons pagina’s zijn vaak saaie opsommingen van educatie, gebieden waarin de desbetreffende firma of medewerker werkzaam is, behaalde resultaten en in een enkel geval een aanbeveling vanuit het vak of een klant. Maar hoe moet het dan wel?

Het over ons hoofdstuk moet worden beschouwd als een vorm van marketing die dezelfde regels volgt als alle andere goede voorbeelden van moderne marketing.

  1. Wat doet wij voor cliënten
  2. Hoe werken wij met cliënten
  3. Waarom doen wij wat we doet voor cliënten

Bemerk de nadruk op de cliënten. De biografie gaat uiteraard over de medewerkers maar ze zijn niet bedoeld voor hen.  De over ons pagina’s zijn bedoeld voor de klanten die u als bedrijf graag wilt hebben. Dat betekent dat de about-us pagina’s de issues zou moeten behandelen die belangrijk zijn voor die specifieke groep cliënten.  Dat is niet noodzakelijkerwijs hetzelfde als wat we denken dat de klant zou willen weten…

Een goede marketing gebaseerde over ons vertelt niet alleen wie we zijn wat we doen, hoe lang we dat al niet doen en hoe goed we dat niet hebben gedaan, maar bovenal;

  1. Identificeert het de specifieke doelgroep.
  2. Adresseert het de belangrijkste problemen en uitdagingen van die doelgroep
  3. Maakt het duidelijk hoe die problemen en uitdagingen worden opgepakt
  4. Vertelt het hoe die aanpak verschilt van uw belangrijkste concurrenten

Gebruik de “What’s in it for me” vraagstelling als de over ons pagina’s worden opgesteld. Denk vanuit de ogen van de klant.

Educatie, ervaring en certificeringen en alle andere gebruikelijke punten zijn min of meer ondersteunend maar slechts de opmaat voor wat werkelijk belangrijk is; het verschil tussen de aanpak van uw bedrijf en dat van de concurrent!

Uw dienst of product is immers niet zeldzaam, de keuze is zelfs reuze. Spreek de taal van de klant. Vermijdt jargon, technische termen en borstklopperij. Gebruik de taal en uitdrukkingen die cliënten gebruiken als ze hun probleem en uitdagingen met u bespreken.

Laat zien dat u werkelijk betrokken bent bij een specifieke markt of probleem. Vertel bijvoorbeeld over het feit dat het bedrijf industriebijeenkomsten sponsort, of onderzoek doet naar de oorzaak van het probleem. Laat weten dat er een bedrijfsblog bestaat over deze onderwerpen en zo werkelijk sociaal betrokken bent tot de onderwerpen die relevant zijn voor uw –potentiële- klanten.

Neem links op naar andere profielen, zorg dat de foto’s up to date zijn. Nog erger dan een oude foto is misschien nog geen enkele foto maar er is geen excuus. Ook op sociale media zien we nog te vaak dat er geen foto’s worden gebruikt maar mensen doen zaken met mensen en iedereen ziet dus graag wie er achter iets steekt.

Hou het kort en maak het gemakkelijk om contact te leggen. Voorzie in verschillende opties voor contact. Niet alleen via de mail maar ook via de telefoon, Facebook of What’s app. Zet de contact opties niet te ver weg van de foto’s bij de desbetreffende naam.

Conclusie

Anders dan de biografie te gebruiken als een “verplicht nummer” is het beter de strategische impact van deze pagina’s te benutten voor waardevol klantcontact.